Getty Images

Hat százalékos emelkedés a szponzorációban, a vezetők bevételnövekedést jósolnak 2020-ban. 

  • A szponzorációs vezetők 23%-a bevételnövekedést jósol erre az évre 
  • A cégek bizalma a sportszponzorációban 6.2-re egy áprilisi tanulmány óta 
  • A cégek 20%-a változtat az üzleti modelljén, hogy működőképes maradjon 

Az európai szponzorációs üzletág számos vezetője óvatosan optimista, és hisz abban, hogy a Covid-19 járványból felépül a sport, állítja az Európai Szponzorációs Szövetség (ESA) új felmérése. 

Annak ellenére, hogy komoly veszteségeket jósoltak az üzletágban, a sport szponzorációban résztvevők bizalma az ESA áprilisi felmérése alapján mért 5.48-ról Európa-szerte átlagban 5.76-ra nőtt. 

A legutóbbi jelentés az ESA Szponzori Véleményvadász, az európai szponzorációs szervezetek állapotát és bizalmát mérő kutatás eredményeinek második hullámát tükrözi. Összesen több mint 200 vezetőt kérdeztek meg a szponzori szektorból, jogtulajdonosokat, ügynökségeket és jelentős brandeket.  

Mivel sok sportágban már visszaállt a rend, illetve azt tervezi, hogy hamarosan visszaáll, a jelentés szerint már a megkérdezettek 23 százaléka vár bevételnövekedést az idei évre, míg az első körben ez a szám 6% volt. 

A dokumentum alapján a brandek a legoptimistábbak a sportszponzoráció jövőjét illetően, az átlagos bizalom 6.2 százalék. A bizalom csekély mértékben nőtt az ügynökségek körében, a jogtulajdonosoknál viszont jelentős az emelkedés történt, 4.9-ről 5.6-ra nőtt a mutató. 

„Jó látni, hogy némi optimizmus visszatér az üzletágba, igaz, csak fokozatosan” – mondja az ESA elnöke, Andy Westlake. „Az elmúlt három hónap csapása után egyértelmű, hogy a sport és a szórakoztatóipar visszatérése pozitívan hat az emberekre, különösen a jogtulajdonosok körében.” 

Az összbizalom Európa kontinentális részén a legerősebb, 5.33-ról 5.72-re emelkedett, míg az Egyesült Királyságban a görbe viszonylag lapos maradt, 5.53-ról mindössze 5.56-ra nőtt a mutató. 

Az ESA összegzésében az is olvasható, hogy a kontinensen lévő cégek, szervezetek lekörözték az Egyesült Királyságot, amelynek kormánya lassabban enyhített a korlátozásokon a magasabb fertőzési ráta miatt. 

Európa pénzügyi előrejelzése az elmúlt hónapban több mint 9 százalékkal javult, míg az Egyesült Királyságban csak 2-vel. A szigetországban székelő cégek 16%-a folyamodott a kormány támogatásáért, ez épp a duplája az európai kontinensen lévőknek. 

A jelentés elmondja, hogy a cégek 20%-a módosított az üzleti modelljén azért, hogy továbbra is működőképes maradjon, 35% semmit sem változtatott a márciusban kirobban válság óta. A jogtulajdonosok érezték meg a legjobban a vírus hatását, 32%-a kevesebb munkát szervez ki, és több embert küldött szabadságra.   

„Ahogy folytatódik a rangos események visszatérése, úgy erősödik a szponzorok és brandek bizalma is” – tette hozzá Westlake. „2021 sok lehetőséget kínál, számos jelentős eseményt akkorra toltak, a fokozatos fejlődés pozitív jel, hogy az üzletág jól halad a válságból való kilábalás felé.” 

Miközben az ESA jelentése kizárólag Európára koncentrál, a globális kép továbbra is bizonytalan. Májusban a Two Circles sportmarketing ügynökség azt jósolta, a globális sportszponzorációs költés 2020-ban várhatóan 17.2 milliárd dolláros visszaesést hoz a Covid-19 hatásaként. A jelentés hozzátette, hogy a jogdíjak is 37%-os csökkenést mutatnak, míg 2019-ben 46.1 milliárd dollár volt, 2020-ban csak 28.9 milliárd.