Nico Rosberg, 2016 Formula 1-es világbajnoka most a fenntartható technológiáért kampányol a klímaváltozás elleni harcban. A német-finn versenyző is bekapcsolódott a BlackBook Motorsport Direct webes szeminárium-sorozatába, amely az autósport karbon-kibocsátást csökkentő szerepét tárgyalja.

Immáron három és fél éve történt, hogy Nico Rosberg elérte nagy álmát, és a Mercedesszel Formula 1-es világbajnok lett. Két évtizednyi versenyzés után abban a pillanatban eldöntötte, hogy miután sportolói pályafutása teljessé vált, elérkezett számára az idő egy egészen új kalandra. 

Már korábban is befektetője volt a teljesen elektromos versenysorozatnak, a Formula E-nek, így természetesnek tűnt számára, hogy elindul a fenntartható innovációk felé és támogatja a „versenyzéssel a közutakra” elnevezésű technológiai váltást. A 34 éves világbajnok új életcélt tűzött ki maga elé, elindította az évente megrendezésre kerülő berlini Greentech Festivalt, amely a zöld technológia és a mobilitás tisztább formáját népszerűsíti, amikor a Formula E mezőnye éppen a német fővárosban versenyez.

Miután a Covid-19 miatt felborult a versenynaptár, Rosberg azt mondta, „a pozitívumokat kell meglátni ebben a negatív időszakban”, különösen a klímaváltozás elleni harc közepette. Válaszul, a Greentech Festival 2020-as eseményét, amelyet szeptember 16-18 között tartanak, mind a maga fizikai valójában, mind virtuálisan megrendezik, alkalmazkodva az új utazási korlátozásokhoz és a járvány miatt bevezetett távolságtartási szabályozásokhoz.

A Blackbook Motorsport Direct legutóbbi szeminárium Rosberg megosztotta a nézeteit arról, szerinte miért kritikus pillanat ez a mostani a klímaváltozás hatásainak csökkentésére, és kiemelte az autósport lehetséges szerepét.  

Rosberg arról…miért fektetett a fenntarthatóságba

Két kisgyermekem van, tíz évig tanultam pszichológiát, miközben a Formula 1-ben versenyeztem, és a legfontosabb, amit megtanultam, hogy jótékony hatása van, ha az ember minél több időt tölt mások szolgálatával. 

Én hoztam ezt a döntést, és a Formula 1 utáni második életemben még inkább szeretném ezt az utat fejleszteni és valamilyen módon összehozni a fenntarthatósággal. 

Mindez annak is köszönhető, hogy az e-mobilitásban óriási lehetőségek vannak. Nagyon büszke vagyok a projektre, amin mostanában is dolgozom, szeretném a gyerekeimet is inspirálni. 

Rosberg…a klímaváltozás kihívásairól 

Nem sokkal ezelőtt találkoztam Sir David Attenborough-val, és ő egyértelműen megfogalmazta, hogy a földünk, a civilizációnk a 23-dik órában van. Ez óriási veszély, sorsdöntő évtized előtt állunk, hogy megvalósítsuk a párizsi egyezmény célját, 1.5°C-ra korlátozzuk a klímaváltozást.

Mindezt együtt kell elérnünk, különösen a következő generációnak, ami rendkívül fontos. Úgy gondolom, a koronavírus-járvány időszaka felgyorsítja ezt a folyamatot, mert rávilágított, mennyire törékenyek vagyunk, és engem is arra késztetett, hogy még többet tegyek másokért. 

Felerősítette bennem ezt az érzést, és biztos vagyok benne, hogy másoknál is így történt. Mindig van valami pozitív egy ilyen hatalmas, negatív válságban is. 

Rosberg…a Formula 1-ből való távozás kihívásairól

Nagy kihívás volt. Amikor befejeztem a Formula 1-es pályafutásomat, egy hatalmas üres térbe kerültem. Nem terveztem. Formula 1-es versenyzőként mindig 100%-osan arra törekedtem, hogy megnyerjem a következő versenyt és a bajnokságot. Ez töltötte ki az életemet 20 éven át. 

Hirtelen elértem a célomat, a legjobb pillanat volt, ahonnan azonban tovább kellett lépni, és ez kihívás elé állított, meg kellett találnom az új célt és egy új elkötelezettséget. A legjobb, amit tehettem, hogy sok emberrel beszélgettem, kerestem az inspirációt, ami erre az útra vitt. 

Mindig nagyon tudtam koncentrálni, ez volt az egyik erősségem versenyzőként. Ilyenkor semmi más nem létezett a számomra. Csak a Formula 1 után kezdtem szélesebbre nyitni a horizontot, és tisztában lenni a klímaváltozás veszélyeivel, ami nagyon inspirálóan hatott rá, és most, vállalkozóként ez vált a céljaim középpontjává.

Rosberg… a Greentech Festival jelentőségéről

A Greentech Festival kiemelt projekt számomra. Tavaly alapítottam, egybeesik a Formula E berlini állomásával, és nagyon büszke vagyok rá. Nagyszerű volt a visszhangja, sikert aratott, több mint 30 ezer résztvevője volt a Formula E-vel közös eseménynek. 

Kiváló platform a gondolatvezérek és a zöld technológia iránti elkötelezett szakemberek számára, találkozhatnak, beszélgethetnek egy konferencián és díjátadón, mindezt fesztiválhangulatban. Nem hiszem, hogy valaha ugyanolyan intenzitással fogok élni, mint a Formula 1-ben, de itt vagyunk, és ez a lényeg. 

A Formula E kezdeti támogatójaként nagyon büszke vagyok a sorozat fejlődésére és sikerére. Elmentem a Las Vegas-i Consumer Electronics Showra, ahol láttam, annak ellenére, hogy a technológiák 50%-a zöld, mégsem volt egy kijelölt terület a zöld technológiák részére. Arra gondoltam, hogy létre kellene hozni egy „zöld technológia platformot”, és miért ne kapcsolódhatna a Formula E-hez, hiszen a kettő szorosan összefonódik.  

Rosberg… a belsőégésű motorokról történő váltásról

Teljesítmény szempontjából a váltás nem túl nagy, de ez csak jobb lesz, ahogy haladunk az elektromos autók felé. Mint technológia, ez zavaró lehet a gyártóknak. Németországban a Tesla jár az élen, Elon Musk egyedül átalakította a teljes iparágat. 

Úgy gondolom, Musk a technológiai fejlesztésben 2-3 évvel előtte jár a német autógyártóknak, különösen az akkumulátor teljesítménye és a teljes akkumulátor-rendszer terén. Nem könnyű utolérni, de mindig is hittem a saját iparunkban, oda fogunk érni. 

Rosberg arról…lehet-e a Formula 1 és az autósport teljes mértékben fenntartható 

Ez lehetetlen, mert ahhoz, hogy teljes mértékben fenntartható legyen, mindnyájunknak egy barlangban kellene élnünk. De nagyon messzire juthatunk, és közel kerülhetünk ehhez az állapothoz, amit a Formula 1 ki is tűzött célként. Én vagyok a Formula 1 legnagyobb rajongója, és az is maradok. Büszke vagyok, hogy a sportágam 2030-tól károsanyag-kibocsátás mentes lesz, és 2025-től minden esemény fenntartható lesz. 

Büszke vagyok még a „versenypályáról a közutakra” technológiára, amelyben a Formula 1 történelmi szinten elkötelezett. Nem szabad elfelejteni, hogy a hibrid erőátvitel a mai Formula 1-es autókban sokkal hatékonyabb, mint egy teljesen elektromos változat, amit 60 százalékban még mindig szénenergiával töltenek sok országban. 

Ezért hatékonyabb a Formula 1-es autó a globális károsanyag-kibocsátás és ökológiai lábnyom terén. Ebből mindnyájan profitálunk. 

Rosberg…a Formula 1 költségplafonjáról és annak hatásáról a fenntarthatósági kezdeményezésekre 

A fenntarthatóság szempontjából ez nagyszerű. Csökkenteni fogja a személyzet létszámát a gyárakban, a szélcsatorna-tesztek mennyiségét, úgyhogy minden a helyes irányba halad. Ez fontos, mert a világon minden ember számára ez kell, hogy a prioritás legyen, így az autósport számára is. 

Mind a Formula 1, mind a Formula E ezt csinálja, és ez fantasztikus hír. Ott van azonban még a logisztikai kérdés, ami komoly probléma. Magától nem fog menni, ezért a Formula 1 is bevezet egy hiteles kompenzációs programot. 

A következő nagy kihívás a szintetikus és bio üzemanyag jövője, hogy lehet még zöldebbé tenni a repülést, és a Formula 1 most is fontos szerepet fog játszani e technológiák fejlesztésében az elkövetkező években. 

Rosberg arról…hogy használható fel a sport a fogyasztók klímaváltozás iránti tudatosságának erősítésére 

Hiszem, hogy a sport, és különösen a nézők és szurkolótáborok segíthetnek a fogyasztói gondolkodás megváltoztatásában, hogy tudatosítsák az emberekben azokat a problémákat, amelyekkel a klímaváltozás miatt szembesülünk, megismertetik őket a témával és elkötelezettekké teszik őket. 

A labdarúgásban belül például minden játékost egy platformra helyeznek, így népszerűsítve a témát és elindítva egy érdeklődési hullámot. Minden sportnak megvan a maga sajátos szerepe ebben a történetben, így az autósportnak is. 

Én, mint véleményvezér, lehetőséget látok ebben. Része a céljaimnak, szeretném a két kislányomat is arra inspirálni, hogy másokért éljenek, és remélem, hogy a követőimet is ösztönözni tudom arra, hogy tegyenek másokért, a társadalomért és a környezetünkért.