Az élő sportesemények közvetítésének visszatérésével a technológia és az adatok fontos szerepet játszanak a nézői élményben. A SportsPro legutóbbi Insider Series konferenciája a streamingre és a közvetítésekre fókuszált, íróink öt témát emeltek ki a virtuális eseményekből.

A jogtulajdonosok, közvetítő társaságok és technológia-szolgáltatók szaktudására építve a SportsPro legutóbbi konferenciája visszatért az OTT és a közvetítés témaköréhez, mélyreható betekintést nyújtva a technológiába, amelyet az iparág alkalmaz az élő sportesemények sugárzásához. 

SportsPro írói öt lényegi pontot emeltek ki a kétnapos eseményből, a kalózkodás, a mesterséges intelligencia és a távvezérlésű gyártás témaköreit feldolgozva.  


A sportjogok tulajdonosainak testületet kell létrehozniuk a kalózkodás megakadályozására 

Cameron Andrews, a BeIN Media Group jogi igazgatója azt mondta, a sportjogok tulajdonosai lassan reagáltak a BeoutQ előretörésére, de nagyszerű esettanulmányként jellemezte a szaúdi kalózszolgáltatást és annak lehetséges hatását. 

„Úgy gondolom, néhány jogtulajdonos tisztában van a problémával, és nagyon elkötelezett a témában” – mondta. „Cserébe sok jogtulajdonos csendesen elfogadja a dolgot.” 

A BeoutQ felbukkanása rávilágított, milyen veszélyt jelent a kalózkodás a sport iparágra, és Andrews figyelmeztette a jogtulajdonosokat, a ligákat és irányító testületeket, hogy közösen kell fellépniük az eset ellen. 

„Arra buzdítom a jogtulajdonosokat, hogy fogjanak össze és hozzanak létre egy testületet, amely szembeszáll a kalózkodással” – folytatta. „Ha megnézzük a filmvilágot, ott elég erős struktúra állt fel a kalózkodás megszüntetésére, és komoly pénzeket is fektettek bele. Nem látom viszont, hogy hasonló történne a sportjogok tulajdonosai között.”  


Az automatizálás jövője a kereskedelmi lehetőségek beépítésében 

Az OTT nyújtotta adatok erejéről beszélve Tom Middleditch, az Eleven Sport digitális részlegének globális vezetője a kereskedelmi lehetőségeket erősítő gépiesítés jövőbeli területeit is érintette. 

Middleditch elmondta, mostanáig a mesterséges intelligencia felhasználása elsősorban a videógyártásban és az algoritmusokra épülő személyre szabott platformok létrehozásában történt meg, de hiszi, hogy más területeken is, mint például az e-kereskedelem előnyöket jelenthet. 

„Úgy gondolom, van néhány izgalmas és remek kereskedelmi lehetőség, partneri együttműködés a globális brandek között” – mondta. „A labdarúgásban láttam már erre kiváló példákat. Megveheted a mezt, amiben Cristiano Ronaldo éppen futballozik, ráklikkelsz a linkre és azonnal tudsz vásárolni.”  

„Ha eljutunk arra a szintre, hogy miközben nézed a mérkőzést, megtetszik a cipő, amit Cristiano Ronaldo vagy Lionel Messi visel, és azonnal meg tudod vásárolni, számomra ez az, ahol az adatok és a mesterséges intelligencia használata kezd érdekessé válni.” 


A távvezérlésű közvetítés lényege az innováció, nem a pénzspórolás 

Jamie Hindhaugh, a BT Sport főgyártásvezetője részletesen elmesélte, hogyan alkalmazkodott a csapata a közvetítések változásához, és mennyire felgyorsította mindez a távvezérlésű gyártási folyamatokat. 

A brit televíziós társaság műsorainak nagy részét, élőt és nem élőt egyaránt, ma már főleg otthonról gyártja a stáb. Bár Hindhaugh elmondta, téves, ha azt gondolják, hogy az újfajta gyártási mód lényege a spórolás. 

Sőt, úgy gondolja, a koronavírus miatti leállás alatt kifejlesztett távvezérlésű gyártás és az újfajta közvetítési eszközök megnyitják az utat további innovációk előtt, amellyel a járvány következő fázisára készülnek. 

„Ha szerinted azért dolgoznak otthonról az emberek, hogy pénzt spórolj a közvetítéssel, akkor az téves hozzáállás” – mondta. „Szükség van az emberek szakértelmére, inkább a hatékonyság fokozására kell koncentrálni.” 

„Így sokkal kreatívabb tudsz lenni. Az 5G-vel például rétegelheted a hálózatot, szétválaszthatod a kamerákat. Lehet egy kamera a buszon, majd mehet az öltözőbe, utána a játékoskijáróba, és a kettes kamera veheti az élő mérkőzést. Rengeteg lehetőség van.” 


A közösségi nézői élmény túléli a Covid-19-et

A brit kereskedelmi televízió, a Sky Sports számos új lehetőséget vetett fel, hogy lehetne nézni a Premier League mérkőzéseket, amikor az angol bajnokság június 17-én folytatódik. 

Ezek közül a legfontosabb a Sky Sports Fanzone, egy új eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a mérkőzést nézők egy virtuális szobában interaktív kapcsolatba kerüljenek a barátokkal. A szurkolók befolyásolhatják a képernyőn hallott közönséghangot is, tippelhetnek és bekapcsolódhatnak meccs közbeni szavazásokba. 

David Gibbs, a Sky Sports csoportos tartalomért és reklámtermékekért felelős igazgatója elmondta, a társaság évek óta beszél a közösségi nézői élmény lehetőségéről, és ez a beszélgetés folytatódik majd azután is, hogy a szurkolók visszatérnek a stadionokba. 

„Ha nincsenek is szurkolók, a lehetőség megvan, hogy olyan élményt nyújtsunk számunkra, még ha virtuálisan is, mintha a tömegben lennének” – mondta. „Régóta próbálkozunk már ezzel, és a mostani körülmények között kihasználtuk a lehetőséget.” 

„A fogyasztói viselkedés változik, a lehetőség adott, hogy működjön a dolog. Nem fog azonnal sikert aratni, sok függ a hangnemtől és a beszélgetés típusától. Továbbra is úgy érzem, keverni kell azt, amit a csoport lát, azzal, ami a képernyőn zajlik, hogy valamilyen módon befolyásolni tudja a látványt.” 

„Ugyanakkor ez egy bizonyos típusú közönséget vonz. Vannak olyan nézők, akik ezt nem akarják, ők csak nézni szeretnék a mérkőzést, ezért fontos, hogy mindkét tábort kiszolgáljuk. Hisszük, hogy a nézői viselkedés készen áll a változásra, és hisszük, hogy ez a megfelelő pillanat az új lehetőségek megvalósításűra.” 


Virtuális NFL draft adott ötleteket a ligának

Bár hagyományosan egy csillogó esemény, amely jelentős média figyelemmel jár, a 2020-as NFL drafton, a Covid-19 miatti korlátozások következtében, a főiskolás reménységek a saját nappalijuk kényelméből figyelhették, hogyan alakul a pályafutásuk sorsa. 

A távprodukció kihívásaira reagálva az NFL otthoni streaming gyártói berendezést telepített több mint 200 fiatal játékos, edző, klubigazgató és klubtulajdonos otthonába, valamint több mint 300 szurkolót is bekapcsolt a közvetítésbe. 

A távközvetítés sikerén felbuzdulva John Cave, az NFL információs technológiáért és futball megoldásokért felelős alelnöke már azon gondolkozik, hogy tudná kihasználni a liga az otthoni szurkolói reakciókat, ha a 2020-as szezonnak zárt kapuk mögött kell elkezdődnie. 

„Bízunk benne, hogy ősszel már tele lesznek a stadionok” – mondta. „Ám ez nem jelenti azt, hogy mindenhol így lesz az életben lévő korlátozások miatt, ezért képzeljük el, hogy üres stadionokban játsszuk a mérkőzéseket. Hogy vonjuk be a szurkolókat, hogy kapjuk meg a reakcióikat?” 

„Egy touchdownnál általában mutatjuk a csapatot, amely elérte, talán a vezető edzőt is, majd az ESPN, a közvetítő partnerünk körbepásztázza a stadiont, és megmutatja a szurkolók reakcióját. Ez most nincs.”

“Ha egy minimális késleltetéssel közvetítjük a képet a szurkolók otthonába, mondjuk 1 másodperccel, akkor felvehetjük az örömüket, és talán a hangot vissza is tudjuk játszani a stadionba, illetve a közvetítésbe. Nagyon csábító lehet az elképzelése, de ehhez mindenképpen szükséges az 1 másodperces késleltetés.”