A SportsPro második Insider Series virtuális konferenciája a streamingre és a közvetítésekre fókuszált. Sokféle tudást osztottak meg arról, hogy lehet tartalommal fenntartani a szurkolók érdeklődését, amikor nincs élő sportesemény. A SportsPro öt útravalót emelt ki.

A SportsPro szerkesztői csapata a két nap alatt elhangzottakból öt dolgot választott, amelyben van tartalom stratégia, adatok, fogyasztói trend és kísérletezés is.

A lehető legtöbb adatot kell begyűjteni

A sport leállásával a televíziók és jogtulajdonosok másféle tartalmat kénytelenek kínálni, de nincs arra forgatókönyv, hogy mi működik járvány idején.

Az amerikai ESPN LOVAS tornája például, az NBA és a WNBA játékosai szereplésével, hatalmas marketing kampánnyal érkezett, mégis bebukott a képi és hangi hibák miatt.

Michael Broughton, sport technológiai és befektetési tanácsadó elmondta, hogy az OTT szolgáltatással rendelkező jogtulajdonosok a sportesemények szüneteltetése idején kihasználhatják az élő statisztikákat szolgáltató streaming platformot.

„Az OTT lényege, hogy megnézhetjük az adatokat, milyen tartalomnál mutatnak interaktivitást a nézők, melyiknek van visszhangja” – folytatta Broughton, aki korábban a FIFA-nál dolgozott. „Egy általános televíziónál ezt nehéz megmondani, mert a számok nem túl pontosak. Minél több adatod van, annál hatékonyabban tudsz gondolkodni, merre tovább. Véleményem szerint itt tud a legtöbbet segíteni az OTT.”

Nathan Homer, a médiaóriás Sky NowTV-jének sportért, kereskedelemért és szélessávú szolgáltatásért felelős igazgatója elmondta, a mostani leállás jó lehetőséget ad a jogtulajdonosoknak arra, hogy kiderítsék, mely felvezető, kiegészítő műsorok lehetnek hatékonyak, ha visszatérnek az élő sportesemények. Ugyanakkor figyelmeztetett arra is, néhány formátum nem fog működni, amikor újra lesznek mérkőzések. „Érdekes adatokat kaphatunk arról, mi működik. Az elmúlt két évben folyamatos áramlás volt a kiegészítő műsorok terén. Most eljött az idő, hogy megnézzük, mi működik és mi nem abból, amit valaha is próbáltunk. Egy dologra azonban óva intek mindenkit, vannak dolgok, amik most zseniálisan működnek, de akkor nem fognak, ha visszatér a sportélet. Miközben mások, amelyek most közepesen mennek, talán utána is megfelelően fognak működni, mert kiegészítik egymást.”

A Covid-19 több kapcsolt terméket hozhat

Homer azt is gondolja, a televíziók azzal próbálják majd visszacsalogatni az előfizetőket, hogy több sportot és szórakoztatást is tartalmazó csomagot alkotnak.

Számos fizetős televíziós társaság, mint az Egyesült Királyságbeli Sky Sports gyorsan cselekedett és felfüggesztette a havi előfizetési díjakat a Covid-19 kitörése és az élő sportesemények március közepi leállása miatt.

Ez a lépés békejobbot nyújtott a járvány idején önkéntes elszigeteltségben élő közönségnek, míg a televíziós társaságok értékes felhasználói információhoz jutottak az ideiglenesen ingyenes szolgáltatásra feliratkozó felhasználók révén.

„A fogyasztók jobb megismerése két modellt eredményezett” – mondta Homer. „Először is, ha összekapcsolhatok dolgokat, alacsonyabb áron vehetem meg, mintha egyesével vásárolnám. Ehhez jön egy növekvő fogyasztói trend, miszerint azt veszem meg, amire szükségem van, és akkor, amikor szükségem van rá, még ha egy kicsit többe is kerül. A modellek között egy jó darabig egyensúly lesz. Ott látszik eltolódás, ahol egy erős ajánlatot kap a fogyasztó. Ha el tudod mozdítani az üzenet központi fókuszát a sport irányából a filmek vagy a szórakozás felé, akkor egyszerű a képlet. Egyértelmű, hogy hol nagyobb a fogadtatás, amely beindítja az üzletet. A sportban az OTT-szereplők gyorsabban reagálnak, ha el tudnak adni valamit egységáron. Úgy vélem, a készpénzforgalom és a bevétel okozta kihívások, valamint a fogyasztói trendek sokkal hamarabb hozhatnak létre tartalomcsomagokat, mint korábban. Érdekes lesz megfigyelni, hol fog ez megtörténni.” 

Több szabadon fogható tartalom, helyszíni produkció, erősödés és dokumentumfilmek

Vitathatatlan, hogy a sport meg fog és meg is kell változnia a járvány miatt. A normális kerékvágásba való visszatérés még eltart egy ideig, ez azonban nem akadályozza meg az üzletágban dolgozókat, hogy megpróbálják kideríteni a trendeket, amelyek majd alakíthatják a sportot a jövőben.

Sébastien Audoux, a francia Canal+ digitális sporttartalmakért felelős vezetője felvázolt néhány területet, amerre a szektor tarthat.

„Egyértelműen azt gondolom, a szabadon fogható (free-to-air) televíziózás lesz a sport jövője” – fogalmazott. „Mindenki megérti, hogy sportra szükség van ezen a platformon. Talán ez most furcsán hangzik egy fizetős televíziós társaságnál dolgozótól, de a kettő kiegészíti egymást. Korábban azt gondoltuk, vagy az egyik, vagy a másik. Szerintem így nem működik. Fontosnak tartom az egyensúlyt, ahogy az megvan az Egyesült Államokban. A helyszíni produkciók jelentősek. Látok némi erősödést egyes sportágakban.”

A járvány másik dominóhatása, hogy előkerültek a sport-dokumentumfilmek. Elég csak az ESPN Utolsó tánc című 10 részes sorozatát említeni, amely a Michael Jordan vezette Chicago Bulls 1997/98-as szezonjáról szól, és amely a leállás alatt hatalmas sikert aratott a Netflix közönségénél, felidézve a sport-dokumentumfilmek aranykorát.

Audoux úgy gondolja, további sorozatok jöhetnek, így segítve a sporttermékek közönségépítését és bevonzva új szurkolókat a streaming platformok által, amely egyre inkább a filmek és a szórakoztatás felé mozdulnak.

„Úgy vélem, a dokumentumfilm is a sport jövőjének része” – mondta. „A mostani trend, amelyet a Netflix és az Amazon Prime vezérel, folytatódni fog. Ha megnézzük a Drive to Survive-ot, a Netflix Formula-1-es sorozatát, bár Franciaországban van F1-res futam, ez a dokumentumfilm sok új szurkolót fog a Formula-1 felé irányítani. Nagyon érdekes, egyik támogatja a másikat.”

A Twitch Formula-1-es közvetítése „egy tanulási folyamat”

Farhan Ahmed, a Twitch stratégiai partnerkapcsolati menedzsere azt mondta, hogy az Amazon tulajdonában lévő streaming szolgáltató próbálkozása, amikor a tavalyi F1-es Mexikói Nagydíjat adta, „az egyik legnagyobb sikersztori” Európában.

A Twitch közvetítése a versenyről, amely Németországban, Luxemburgban, Svájcban, Dániában, Norvégiában és Svédországban volt elérhető, integrált néhány interaktív és videójáték elemet, miközben az eseményt szintén streamelte a platform néhány befolyásos tartalomfeltöltője.

Ahmed elárulta, hogy a Twitch nézőszáma a hétszeresére nőtt a társközvetítők által, a műsor átlagban 40 ezres nézőt ért el a különböző csatornák által, a csúcsnézőszám 52 ezer volt.

„A Mexikói Nagydíj streamelése tavaly egy teszt volt mindkét fél számára” – mondta Ahmed. „Amikor a társ-streaminget odaveted a jogi osztálynak, amely jelentős média és szponzori megjelenést társít a tartalomhoz, és elmondod, hogy ez a tartalom nem csak a te csatornádon lesz, hanem a Twitch tartalomgyártóinál is, rengeteg kérdés merül fel. Nekünk is egy tanulási folyamat volt, de nagyszerű, hogy meglátták benne az értéket. Választott piacon kezdtünk, ez egy teszt volt, nem tettünk marketinget köré, de a legjobb partnereinkkel dolgoztunk, és ők megteremtették a közönségét. Bízunk benne, hogy ez egy hosszú kapcsolat kezdete. Ahogy láttuk a videójátékok terén, komoly sikert lehet elérni, és nem csak a saját csatornán, de a versenyzők, résztvevők által is.”

A sportnak megvannak az eszközei a Covid-19 válság kezelésére

Nehéz azt mondani, hogy bármely iparág felkészült volna a koronavírus-járványra, és ez alól nem kivétel a sport sem. A várható milliárdos bevételkiesés sok más kihívással együtt már most komoly egzisztenciális kérdéseket vetett fel, és pesszimista hangulat terjed, vajon milyen lesz a sport, amikor az élet visszatér a normális kerékvágásba.

Luis Vicente, a nemzetközi televíziós társaság, az Eleven Sports vezérigazgatója elmagyarázta, miért fognak egyes sportágak, különösen a futball küszködni az alkalmazkodással.

„A játékosoknak garantált szerződéseik vannak. Ha csak nem egyeznek bele a fizetéscsökkentésbe, nem lehet csökkenteni a fizetésüket” – jegyezte meg. „Az üzletág nem volt felkészülve, és nem arra terveztetett, hogy az ilyen jellegű válságot támogasson.”

A bajnokságok törlése Belgiumban, Hollandiában és Franciaországban kétségbe vonja, vajon más európai elitsorozatok be tudják-e fejezni az idei szezont, ami további bizonytalanságot okoz az élő sportjogokba hatalmas összegeket fektető televíziós társaságok számára. Vicente szerint a kulcs az összefogás.

„Az üzletágnak egyszer s mindenkorra össze kell dolgoznia. Ebben nem vagyunk jók, mert mindenki csak a saját érdekeit nézi” – mondta. „Itt az ideje, hogy mindenki egy asztalhoz üljön, és a mindenki alatt értem a szövetségeket, ligákat, játékosokat, klubokat, a média társaságokat és a szponzorokat is, mert mindnyájan részei vagyunk ennek az üzletnek, és egyszer s mindenkorra létre kell hoznunk egy sokkal jobb változatot.”

Forrás: SportsPro Media